Chcete sa stať kuchárom, hostinským, kaderníkom alebo skôr inštalatérom či murárom? Na Strednej odbornej škole obchodu a služieb v Dolnom Kubíne vás to radi naučia. „V študijných odboroch, kde je aj maturita, ponúkame odbory ako hotelová akadémia, čašník, servírka, kuchár, kozmetik a operátor drevárskej a nábytkárskej výroby,“ vymenúva zástupca riaditeľa školy pre teoretické vyučovanie Rastislav Michalica.

Táto stredná škola na vlastnej koži vie, že na trhu práce je nedostatok remeselníkov. Hneď nám to potvrdzuje aj majster odbornej výchovy Miroslav Čajka, ktorý vyučuje inštalatérov – „nedostatkový tovar“ na trhu práce. Kebyže aj absolvent odboru v ňom ďalej nepokračoval, zručnosti, ktoré tu získa, upotrebí minimálne vo svojej domácnosti. „Naši inštalatéri namontujú kotly, zdravotechniku, umývadlá, toalety, ale i kúrenie v rodinnom dome. Všetko, čo máte v byte.“

Iným zaujímavým odborom je nielen kozmetik či kaderník, ale aj hotelová akadémia, ktorá vám doslovne zachutí. Môžete sa tu naučiť miešať koktaily, podávať najlepšiu kávu, flambovať ovocie, dokonca všetko pred zrakom hosťa, čo je najvyššia forma obsluhy priamo pred očami toho, komu prinášate nápoj alebo jedlo. Praktická výučba sa realizuje aj tematicky, čiže žiaci chystajú a vymýšľajú drinky a chody k Vianociam, Veľkej noci a iným obdobiam kalendárneho roka. Svoje zručnosti si budúci čašníci a kuchári môžu preveriť priamo v praxi v školskej reštaurácii, ktorá je skutočne na úrovni, ponúka výborné jedlo za dobré ceny a odporúčame ju navštíviť priamo v Dolnom Kubíne.

Pre tých, čo majú radi manuálnu prácu a vonia im drevo, máme iné odporúčanie: odbor operátor drevárskej a nábytkárskej výroby. Majster odborného výcviku Pavol Baranček vysvetľuje, že budúci stolári majú tú výhodu i nevýhodu, že ich výrobok pretrvá aj niekoľko desaťročí. Preto nesmú byť šlendriáni, ale odviesť svoju prácu na výbornú – aby ich nábytkársky výrobok hladil oči tých, ktorí sa naň nielen pozerajú, ale aj ho využívajú – aj polstoročie.

Pavol Baranček už desiatkam generácií stolárskych odborníkov odovzdáva svoje pracovné heslo Pomaly, rýchlo a kvalitne. Vysvetlenie pre toto zdanlivo si odporujúce motto je jednoduché: „Rob pomaly, kvalitne, a tým to spravíš rýchlo. Keď to budeš robiť rýchlo, nekvalitne, tak ten výrobok spravíš strašne pomaly, lebo ho budeš musieť opravovať alebo začať odznova, ak bude nepredajný.“ Preto kvalitná a poctivá práca vedie aj k rýchlosti a spokojnosti zákazníka.

Ani však nemusíme písať, aký je hlad vo firmách po šikovných a zodpovedných operátoroch drevárskej a nábytkárskej výroby. Stolárov je na trhu práce akútny nedostatok, preto by žiak Boris Hurák nemal mať v budúcnosti problém s uplatnením, sám sníva o vlastnej firme. „Som rád, že som si zvolil toto remeslo, lebo baví ma práca s drevom, s laminom, drevo je prírodný materiál a ja som s prírodou spätý. Predstavujem si, že si postavím vlastnú firmu a že si budem zarábať sám na seba.“

Z vlastnej skúsenosti vie aj zástupca riaditeľa školy pre teoretické vyučovanie Rastislav Michalica, že známe príslovie o remesle, ktoré má zlaté dno, platí. „O našich žiakov a absolventov je veľký záujem od partnerov, s ktorými spolupracujeme, lokálnych partnerov, ale aj partnerov zo zahraničia, lebo máme úspešnú spoluprácu so zahraničím, kam chodia naši žiaci na odbornú prax. Myslím si, že keď žiaci vyjdú z našej odbornej školy, určite majú povolanie, ktorým sa dokážu uživiť a ak to spoja aj s tým, že ich to baví, tak myslím, že lepšej kombinácie niet a o ich uplatnení nemám obáv.“

Jeho slová potvrdzujú aj vysoké čísla zamestnanosti absolventov, keďže škola si vedie pre svoje účely takúto štatistiku. V odboroch murár, stolár, inštalatér je nulová nezamestnanosť, pri zvyšných minimálna do 4%.

Riaditeľ Strednej odbornej školy obchodu a služieb v Dolnom Kubíne Peter Ištván pozýva budúcich uchádzačov zažiť „lajkovateľný“ študentský život. Škola sa usiluje nielen o kvalitu, ale aj o to, aby sa tam všetci cítili dobre. „Zmyslom je, aby žiaci boli dobrí odborníci, aby boli adaptabilní na podmienky, ktoré život prinesie. Aby zostali ľuďmi a aby rozvíjali medziľudské vzťahy. Medzi zamestnancami a žiakmi a medzi sebou navzájom máme veľmi dobré, priam rodinné vzťahy a chceme ich takýmto príkladom vzdelávať aj v takejto oblasti ľudskosti,“ dodáva P. Ištván.

Ďalšie reportáže zo škôl